Zeetjalk Hendrika

Contact

Ondervloed
Ondervloed
Gorinchem
Plan je route

De Hendrika is in 1901 gebouwd bij Gebroeders. H. Appelo & Zn in Zwartsluis. De schipper wilde waarschijnlijk varen op zee, want hij gaf opdracht de tjalk zeer zwaar te bouwen: de spantafstand is maximaal 30 centimeter en er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en vlak (dubbele kolsum) aangebracht. De kop van het schip is bovendien erg hoog en fors gebouwd, waardoor ook met hoge golven kan worden gevaren. Om toch goed te kunnen blijven sturen met zo’n zwaar en hoog schip werden allerlei extra aanpassingen gedaan. De afmeting is 23.07 x 4.72 x 0.90 en het kan 120 ton laden.

Na de tewaterlating in 1902 wisselt de Hendrika een aantal keren van eigenaar en er wordt voornamelijk met handelswaar gevaren tussen de noordelijke provincies en de huidige Randstad.  In de Tweede Wereldoorlog heeft het schip in de hongerwinter een vaartocht met aardappelen naar Urk gemaakt.…

De Hendrika is in 1901 gebouwd bij Gebroeders. H. Appelo & Zn in Zwartsluis. De schipper wilde waarschijnlijk varen op zee, want hij gaf opdracht de tjalk zeer zwaar te bouwen: de spantafstand is maximaal 30 centimeter en er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en vlak (dubbele kolsum) aangebracht. De kop van het schip is bovendien erg hoog en fors gebouwd, waardoor ook met hoge golven kan worden gevaren. Om toch goed te kunnen blijven sturen met zo’n zwaar en hoog schip werden allerlei extra aanpassingen gedaan. De afmeting is 23.07 x 4.72 x 0.90 en het kan 120 ton laden.

Na de tewaterlating in 1902 wisselt de Hendrika een aantal keren van eigenaar en er wordt voornamelijk met handelswaar gevaren tussen de noordelijke provincies en de huidige Randstad.  In de Tweede Wereldoorlog heeft het schip in de hongerwinter een vaartocht met aardappelen naar Urk gemaakt.

Al vrij snel gaat de Hendrika uit de vaart en ligt vanaf 1950 als atelier- en woonschip aan het Jaagpad in Amsterdam. In 1988 zorgde de toenmalige eigenaar ervoor dat de originele naam "Hendrika" en ook haar originele uiterlijk weer terug kwam: veel staalwerk werd grondig gerenoveerd en de mast, zwaarden, roer en rondhouten weer aangebracht. Het schip werd van binnen volledig opnieuw ingetimmerd en haar allereerste motor geplaatst.

Sinds 2006 is de zorg voor Hendrika overgegaan op de huidige eigenaren. Zij maakten de tuigage weer compleet, zodat exact een jaar later het schip voor het eerst sinds meer dan zestig jaar weer onder zeil ging. Deze maidentrip verliep zo goed dat de volgende dag werd meegedaan aan de Bliksemrace. Dat het een snel schip is blijkt dan, want hoewel er sterk defensief wordt gezeild gaat de Hendrika toch nog als zevende over de finishlijn!

Locatie