Gorcumse Annemiek is een ster in educatie

Annemiek de Groot ontwikkelt educatief materiaal voor kinderen. Zij en haar collega’s van Patsboem! educatief spreken de taal van kinderen als geen ander. Met hun boek Toen het oorlog was 1939-1945 wonnen ze in 2020 zelfs een Zilveren Griffel! Geen wonder dat de Werkgroep G-1672 bij haar aanklopte voor een lespakket over het Rampjaar 1672.

Hoi Annemiek, wat vond je van deze opdracht?

Annemiek: “Het was erg leuk om te doen. 1672 is een belangrijk jaar in de Nederlandse én de Gorcumse geschiedenis, maar het is niet erg bekend bij Gorcumers. We lopen dagelijks door de vesting, maar zien de geschiedenis niet. Ik wist er zelf ook weinig van, dus ik heb me er echt in moeten verdiepen. En dan blijkt het een heel boeiend verhaal, waarin Gorcum een belangrijke rol speelde.”

Hoe maak je het Rampjaar interessant voor kinderen?

”Samen met educatief ontwikkelaar Annemieke Fierinck ben ik gaan brainstormen. Het lespakket is voor leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool en bestaat uit verschillende onderdelen. We laten vooraf een filmpje zien over de Waterlinie en over veldmaarschalk Wirtz, die de leiding had in Gorcum tijdens het Rampjaar. Daarna gaan de kinderen in groepjes zelf op onderzoek uit. Ieder groepje onderzoekt een van de vijf thema’s: verdediging, inkwartieren, voedsel, nieuws en wapens. Dat onderzoek doen ze deels met online bronnen, maar ook op locatie. Ze gaan met een gids op pad en doen opdrachten, zoals het waterpeil meten. Elk groepje wordt zo ‘expert’ in een onderwerp. Uiteindelijk brengen ze samen advies uit aan veldmaarschalk Wirtz. Is Gorcum klaar voor het Rampjaar? Na afloop beantwoorden ze samen nog de vraag of Wirtz een standbeeld in de stad verdient.”

Wat heb je zelf geleerd van deze opdracht?

“Heel veel! Ik wist al wel wat van de stad, maar dit heeft mijn kennis echt verdiept. We hebben eerst een vestingrondleiding gedaan met Hugo Ouwerkerk van de Werkgroep Vesting Gorinchem. Dat leverde al veel op. En natuurlijk heb ik het boek van Luc Panhuysen gelezen over 1672. De stad heeft voor mij een gezicht gekregen. Onder de bevolking waren bijvoorbeeld ook spionnen die met de Fransen samenwerkten en de zwakke plekken in de waterlinie verraadden. Meestal gedupeerde boeren die door de overstromingen hun land en dus inkomen kwijt raakten. Best begrijpelijk eigenlijk. Voor mij een mooi inzicht dat niet alles is wat het lijkt. Goed of fout is niet zo zwart-wit.”

Wanneer kunnen de kinderen dit gaan doen?

“Dit schooljaar is het lespakket klaar en kunnen docenten zich inschrijven. We hebben ook feedback van docenten gehad op de lessen, zodat het helemaal aansluit op de lesstof. En nu maar hopen dat de kinderen het net zo leuk en leerzaam gaan vinden als ik!”