Motorzeilschip Hoop op Welzijn

Contact

Ondervloed
Ondervloed
Gorinchem
Plan je route

De Hoop op Welzijn is speciaal gebouwd voor de turfvaart en in 1922 in Hykersmilde (Drenthe) te water gelaten onder dezelfde naam die ze nu nog steeds heeft. Het schip is een klipperaak en meet 25x5 meter. Ze is een typisch voorbeeld van een schip uit de overgangstijd van hout naar ijzer en ook nog eens van zeilen naar sleep- en motorvaart. Dat zie je aan de zeilen, maar ze heeft bijvoorbeeld ook een zijschroef.

Alhoewel de Hoop op Welzijn is gebouwd voor de Drentse, ondiepe kanalen kan ze toch overal goed varen. Ze is uitgevoerd als een zogenaamde volumelader met weinig diepgang, maar wel met een hoge roefwoning en een hoge denneboom (de zijkant van het laadruim), zodat er flink veel lading in kon.

In de eerste jaren…

De Hoop op Welzijn is speciaal gebouwd voor de turfvaart en in 1922 in Hykersmilde (Drenthe) te water gelaten onder dezelfde naam die ze nu nog steeds heeft. Het schip is een klipperaak en meet 25x5 meter. Ze is een typisch voorbeeld van een schip uit de overgangstijd van hout naar ijzer en ook nog eens van zeilen naar sleep- en motorvaart. Dat zie je aan de zeilen, maar ze heeft bijvoorbeeld ook een zijschroef.

Alhoewel de Hoop op Welzijn is gebouwd voor de Drentse, ondiepe kanalen kan ze toch overal goed varen. Ze is uitgevoerd als een zogenaamde volumelader met weinig diepgang, maar wel met een hoge roefwoning en een hoge denneboom (de zijkant van het laadruim), zodat er flink veel lading in kon.

In de eerste jaren werd het schip gebruikt voor de turfvaart op de grote rivieren. Later ging ze met vlas van Groningen naar Vlaanderen. Omdat vlas weinig weegt en het schip flink wat mee kon nemen, werd er met deklast gevaren; de lading werd boven de luiken gestapeld en op sommige stukken van de route werd de Hoop op Welzijn dan gesleept.

In ‘de kont van het schip’ is een ‘opdrukkersdeuk’ te zien. Waarschijnlijk heeft Hoop op Welzijn rond de oorlog gevaren met behulp van een opduwer (een grote vlet met motor die schepen vooruit duwde). In 1956 is het schip gemoderniseerd. Het mastdek is verwijderd, de luikenkap werd doorgetrokken en er kwam een stuurhut met een liggend stuurwerk op. Als voortstuwing werd bovendeks een zijschroefinstallatie aangebracht met een Deutzmoter.

Na in de jaren ‘60 een tijdje als opslagschip voor munitie te hebben gediend en nog een periode opgelegd te zijn geweest als afgedankt wrak, is rond 1976 het schip opnieuw als Hoop op Welzijn in de vaart gebracht.

Bij de restauratie is het originele mastdek teruggebracht, werd de stuurhut weer verwijderd en is er een hulpzeil met een zogenaamd ’Saksisch tuig’ aangebracht. De zijschroef is gehandhaafd en voor de veiligheid aangevuld met een buitenboord werkmotor. Het achter- en onderwaterschip zijn nog origineel en er zijn nog veel meer originele details op de Hoop op Welzijn te ontdekken. Dit bijzondere schip laat de geschiedenis van bijna 100 jaar Nederlandse binnenvaart in een notendop zien!

Locatie