G-1672: vestingverhalen van en met de stad

Hidde van den Brink woont en werkt al zijn hele leven in Gorinchem, maar is zich de laatste jaren pas echt gaan verdiepen in de geschiedenis van de stad. “Hoe ouder ik word, hoe meer ik zie hoe mooi het hier is.” Samen met Barry van Baalen en Gertjan Costerus bedacht hij G-1672, een project om het Rampjaar 1672 in Gorinchem te herdenken.

Hoi Hidde, wat is G-1672?

Wij zijn een clubje enthousiastelingen die het leuk vinden om het verhaal van de vesting te vertellen. Er is onwijs veel gebeurd in Gorinchem; beschietingen, belegeringen en de rol van Gorinchem in het Rampjaar. G-1672 staat voor Gorinchem in 1672, want de herdenking van het Rampjaar - in 2022 precies 350 jaar geleden - was de aanleiding om iets met die geschiedenis te doen. Barry van Baalen is lid van de Werkgroep Vesting Gorinchem en Gertjan en ik hebben verstand van marketing en communicatie. Samen kunnen wij dit verhaal vertellen. We willen de geschiedenis op een laagdrempelige manier tot leven brengen, zodat die voor iedereen te begrijpen is. Het verleden heeft Gorinchem gevormd tot wat het nu is, het is leuk om dat te laten zien. En het maakt simpele dagelijkse dingen leuker.

Hoe gaan jullie die geschiedenis vertellen?

We hebben drie concrete projecten opgezet. Bij elk project hebben we lokale jongeren en bedrijven betrokken. Bottom up dus; dat maakt het voor ons helemaal af!

Lespakket

Voor het basisonderwijs hebben we een lespakket ontwikkeld met diverse partners in de stad. Het resultaat is heel mooi geworden! De focus ligt bij het Rampjaar en veldmaarschalk Wirtz, die vanuit Gorinchem de verdediging van een groot deel van de Waterlinie organiseerde. Maar het is een modulair pakket dat ook uitgebreid kan worden met andere onderwerpen. Na de zomervakantie is het te downloaden op sportencultuur.gorinchem.nl.

App

Met het Technasium van het Fortes Lyceum is een app ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. Ook Esther Batenburg, cultuurcoach bij de gemeente, en Webcompany hebben ons hiermee goed geholpen. De app is in eerste instantie bedoeld voor het onderwijs, maar misschien is het ook voor toeristen leuk om te doen.

Vestingborden

Het derde project doen we samen met ’t Gilde. Een groep leerlingen maakt informatieborden die we op de vestingwallen zetten. Zo krijgt de wandelaar, of het nu een inwoner is of een toerist, uitleg over de vesting en zie je uiteindelijk ook meer.

Al deze projecten zijn na de zomer klaar. We hebben nog een idee om een magazine te maken met thema’s en links naar het heden. Ik ben tenslotte bladenmaker. Maar stiekem begint dit al een tweede baan te worden, dus voorlopig blijft het even bij een idee.